onsdag 11 december 2013

Pepparkakor

Traditionella pepparkakor är ett måste till julen. Så länge jag kommer ihåg har det varit min pappa som bakat pepparkakorna och småbröden till jul och förstås var vi alltid med och hjälpa. Den traditionen håller ännu i. Åker årligen "hem" och för att baka före jul, trevligare att göra det tillsammans istället än ensam. Traditionerna håller, men samma kan jag inte säga för receptboken vi använder, den börjar se lite dålig ut. Ryggen är tejpad och småningom börjar sidorna att låssna. Men än är den tillräckligt hel att använda.
Det finns vissa pepparkasformer som kommer fram varje år och andra nyinskaff. Vissa av dessa moderna former används ett år eller så, men ganska snabbt glömms de för att ge rum till nya igen.


För att det inte skall vara enformigt och tråkigt måste flere olika formar användas...


... taxen hittade jag på en mässa, det fanns att välja mellan en hon och en han...

Receptboken vi använder är Köksalmanack 1980, alltså till och med äldre än jag är... det var något :).
Har kollat in nyare versioner av boken, men de har inte denna fina del för småbröd till julen.


Julpepparkakor:

2 dl sirap
2 dl socker
2 tsk malda nejlikor
2 ½ tsk kanel
1 msk mald pomeransskal
200 smör
2 ägg
1 1/4 tsk soda (bikarbonat)
500 g vetemjöl

Sirap, socker och alla kryddor kokas upp. Tillsätt smöret och rör om så att det smälter. Låt svalna något. Blanda sedan ner ägg, soda och mjöl. Låt degen vila i kallt över natten eller längre.
Baka endast en liten del i sänder och låt resten av degen vara i kallt. Grädda i 200 grader i 6-7 minuter.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar