tisdag 28 maj 2013

Rabarbersylt

Kollade på rabarberbusken förra veckoslutet och kunde konstatera att det inte ännu vuxit tillräckligt. Med avundsjuka följde jag med under veckan då flera pratade om till vad de använder sin rabarber och jag fick gå utan rabarber. :(
En vecka senare var det igen dags att kolla om busken växt... Tjuhuu nu är de längsta skaften ca 20 cm!! Så det var bara att skörda de största och av det gjorde jag bland annat sylt, fick inte tillräckligt för saft men hoppas på få göra det senare.
Sylten blir bra tillägg tillexempel för cupcakes och detta blir mitt bidrag till månadens sötsak. Av en syrlig frukt blir det en god och söt sylt.

Blev två småa burkar sylt
200 g rabarber
120 g syltsocker


 
Koka under omrörning ca 10 min
För att sylten sku få en fin färg satte jag i lite röd livsmedelsfärg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar